Motioner och dokument till årsmöte i Djurgårdens IF Ishockeyförening
Publicerad:

Inom två veckor, tisdag den 24:e juni, håller Djurgårdens IF Ishockeyförening årsmöte vid 3Arena. Här följer de dokument som presenteras inför årsmötet samt den motion som inkommit till styrelsen med tillhörande kommentar.
Inkommen motion till årsmöte
Motionär: Ola Lidmark Eriksson
Ämne: Avveckla försäljningen av Löfbergs Lila i kioskerna
Bakgrund
Djurgården Hockey har genom åren byggt upp starka rivaliteter inom svensk hockey – en av de mest intensiva och långvariga är den mot Färjestad BK. Denna rivalitet har präglats av många hårda slutspelsserier och starka känslor, vilket är en viktig del av vår identitet som klubb och supporterförening.
Samtidigt spelar sponsorskap och kommersiella samarbeten en allt större roll inom idrottsvärlden. Det är därför av vikt att Djurgården Hockeys kommersiella val och samarbetspartners står i samklang med klubbens värderingar och den lojalitet som byggs upp mellan klubb och supportrar.
Motivering
Löfbergs Lila är sedan länge en uttalad sponsor till Färjestad BK, en av våra största sportsliga antagonister. Att då som Djurgårdare konsumera kaffe ur muggar med deras logotyp i våra kiosker skaver – det riskerar att urholka känslan av samhörighet och supporterlojalitet. Det sänder också fel signal om vikten av att stötta företag som i sin tur stöttar vår egen klubb.
Tidigare i år skickade Djurgården Hockey ut en enkät till supportrar med syftet att få input kring klubbens partnersamarbeten. I enkäten betonades att våra svar skulle bidra till starkare och mer relevanta samarbeten. Jag tog då chansen att framföra att jag i hög grad väljer att handla från företag som stöttar Djurgården.
Att därefter mötas av Löfbergs Lila i kioskerna känns som ett svek mot den tanken. Det undergräver både sponsorskapets logik och trovärdigheten i att efterfråga supportrars engagemang kring partners.
Yrkande (förslag)
Jag föreslår att Djurgården Hockey omgående ser över och avslutar eventuell försäljning av Löfbergs Lila i föreningens kiosker och ersätter detta med kaffe från en leverantör som inte är direkt kopplad till en konkurrent – och helst en som är eller kan bli partner till Djurgården Hockey.
Om klubben inte är villig att ta hänsyn till sådana kopplingar, ifrågasätts också värdet av att kommunicera kring "partnerskap" och att genomföra enkäter i ämnet.
Det finns förstås också ett tredje utfall, nämligen den klassiska vägen att hänvisa till arrangören och på så sätt slå sig fri från ansvar. Men som besökare har jag en relation med Djurgården Hockey – det är klubben jag ser, hör och förknippar med upplevelsen. Om klubbens hållning blir att inte ta ansvar för sådant som påverkar hur man uppfattas, vill jag därför yrka på en officiell bojkott av Löfbergs Lila i kioskerna.
Styrelsens bedömning och svar på motion
Styrelsen föreslår att årsmötet avslår motionen.
Djurgården Hockey är hyresgäst på Hovet och driver inte kioskerna eller annan servering där, detta sköts av Stockholm Live. Vad gäller kaffet som serveras har Stockholm Live meddelat att det finns ett partneravtal mellan Stockholm Live Catering och en annan leverantör. Med andra ord kan Djurgården Hockey inte göra något åt vilket kaffe som serveras eller muggar som används, annat än att resa frågan med Stockholm Live vilket nu gjorts. Om någon Djurgårdare därför väljer att inte köpa kaffe är förstås upp till var och en.