Är den traditionella försäljningen död?
Publicerad: 2015-02-23

Känner du att dina säljare och säljkår utvecklas i samma takt som samhället gällande nya försäljningssätt? Har du funderat på hur ni kan dubbla företagets effektivitet med ett enkelt verktyg som sociala media? Jens Edgren tycker det är dags för företag att göra en omstart i sättet att sälja.

Jens Edgren är VD för SalesMakeover, en certifierad Solution Selling partner. Jens har utbildat säljare och chefer i 25 år, är författare till bland annat ”Lösningsförsäljning, framgång eller fiasko?” och har över 3500 följare på Linkedin

Den 3 mars kommer Jens närvara på säsongens 5:e nätverksträff som den här gången är ute hos Nätverket 1891’s medlemmar Niclas Bohlin och Berth Nordin på Miele Professional.

Vi bad Jens kortfattat skriva om sin föreläsning och varför han anser att den traditionella försäljningen är död. Nedan finner du vad han har att säga.

"De ledande forskningsinstituten* verkar vara eniga: Antal säljare kommer att minska med 40-50 % inom 5 år, 80 % av affärerna kommer att göras via nätet och sociala media tar över som kundernas informationskanal #1.

Betyder det att det sätt vi säljer på kommer att ändras dramatiskt? Ja. Betyder det att säljyrket är ett utdöende släkte? Nej (enligt mig). Men vi måste våga tänka och agera på ett nytt sätt. Säljare och chefer jag pratar med berättar om hur otroligt svårt det är att komma ut på möten, hur kundernas sätt att köpa har ändrats på kort tid – och hur svårt det är att veta vilka insatser som ger försäljning.

Allt vi kan se är att sociala media så som LinkedIn, Google och Facebook har förändrat det sätt som du, jag och våra kunder hämtar information ifrån och att det har påverkat vårt sätt att göra affärer. En förändring som kommit smygande.

Många jag möter ser LinkedIn som ett slags tidsfördriv istället för ett säljverktyg, inget kunde vara mer fel!

Under 45 minuter av föreläsningen den 3 mars kommer jag att provocera, inspirera och tipsa om:

1. Varför kalla samtal, Power Points och säljtryck skall skrotas

2. Hur dagens kunder tar sina köpbeslut och hur vi kan bidra på ett positivt sätt

3. Hur en professionell säljare/säljkår kan dubbla sin effektivitet med att använda nya verktyg som LinkedIn."

* Enl Forrester / LinkediN  (2014) gör 75 % av B2B beslutsfattare en referenskoll via sociala medier/nätverksgrupper innan de kontaktar en säljare

Är du intresserad av att ta del av intressanta föreläsningar som utmanar din individuella utveckling som ledare, samt bredda ditt privata affärsnätverk?

Då föreslår vi att du tar kontakt med Emelie Löfqvist som är ansvarig för vårt affärsnätverk, Nätverket 1891.

E-mail: [email protected]

Djurgården Hockey