Delårsrapport för Djurgården Hockey
Publicerad: 2018-02-19
Här är delårsrapporten fram till 31 december och även om det sportsligt gått bra så ligger vi efter i publikintäkter. – Vi är såklart inte nöjda med att vi inte lyckats locka fler åskådare till våra matcher under hösten men samtidig känns det mycket bra att vi nu har fått fler och fler att komma till Hovet, säger Jenny Silfverstrand.

Djurgården Hockey redovisar för perioden 1 maj – 31 december 2017 ett samlat koncernresultat för moderföreningen och dotterbolaget Djurgården Hockey AB på -1,5 mkr. Sportsligt har verksamheten gått mycket bra. Herrlaget i SHL ligger f.n på 2a plats i serien och damlaget i SDHL på 4e plats. Trots de sportsliga framgångarna är publikintäkterna sämre än budget. Genomsnittet åskådare på Hovet var under hösten 6390 åskådare. Efter jul har utvecklingen vänt med flera utsålda hus.
– Vi är såklart inte nöjda med att vi inte lyckats locka fler åskådare till våra matcher under hösten men samtidig känns det mycket bra att vi nu har fått fler och fler att komma. Vi ser ljust på avslutningen av säsongen där vi räknar med att ha en hög publiksiffra, säger Jenny Silfverstrand.
Tappet i publikintäkter bedöms dock inte kunna återhämtas under resten av grundserien. För att nå ett positivt resultat för hela året krävs goda framgångar i det kommande slutspelet. Skulle så inte bli fallet förutses ett mindre underskott vilket ska jämföras med planerat resultat kring nollstrecket. Budgetarbetet för det kommande året är oförändrat inriktat på tidigare planerat överskott.

Dotterbolaget Djurgården Hockey AB i vilket 3400 personer är delägare varav 3300 genom DIF Hockey Partners Sweden AB redovisar ett delårsresultat på –2,3 mkr medan moderföreningen visar ett överskott.

Koncernens ställning är god. Eget kapital uppgår till 21 mkr och likvida medel till 19,4 mkr. Omsättningen efter 8 månader uppgick till 60,3 mkr.

Se följande länk för den fullständiga delårsrapporten för Djurgården Hockey

Mattias Lönngren