"Djurgården är en klubb som är innovativ och som vill ta nya vägar"
Publicerad: 2021-06-10
DIF från insidan
De har uppdraget att verka för Sveriges ledande idrottsförening - och är medvetna om ansvaret som det medföljer. Möt människorna bakom organisationen. Här berättar K-G Stoppel och Johanna Helgesson om sina roller, morgondagens utmaningar och vad Djurgården representerar.

– Djurgården är en klubb som är nyfiken, innovativ och vill ta nya vägar. Tittar man på våra mest framgångsrika perioder är det just de tidpunkter där vi vågat bryta ny mark. Det ska vi fortsätta med, sen handlar det lika mycket om att våga vara tålmodiga när vi väl bestämt oss för något.

K-G Stoppel är stadig på orden när han ger sin bild av Djurgården och dess unika historia. Klubben, som existerat i 130 år, har varit en del av hans liv under en lång, lång tid. Efter snart 30 år kantade av varierande uppdrag och positioner har K-G nyligen klivit in i rollen som marknads- och tillväxtansvarig. Tjänsten innebär att han fungerar som den sammanlänkande faktorn i sättet som Djurgården kommunicerar, marknadsför sig och konkurrerar i en föränderlig affärsvärld.

– Jag känner mig grymt inspirerad! För mig handlar det om 30 års erfarenhet av den här branschen och den här föreningen i olika former som jag får ta användning av. Jag har en bra bild av vad vi har gjort bra och vad vi har gjort mindre bra, förklarar K-G och tar en kortare konstpaus innan han utvecklar;

– Dessutom har jag under många år haft möjligheten att röra mig i liknande verksamheter världen runt. Det har gjort att jag samlat på mig mycket som jag gärna involverar i vårt sätt att tänka, för att göra oss starkare i vår relation till supportrar och partners.

{!A}

En av kollegorna på Djurgårdskontoret heter Johanna Helgesson - och är ett betydligt nyare inslag i organisationen. Ändå har hon nu hunnit upp i snart sju år hos Djurgården, där hon först kom in som praktikant under hösten 2014. Precis som K-G väntar nu en ny typ av roll för Johanna, som är leveransansvarig med fokus på bland annat evenemang och arenaupplevelse. Att ha Djurgården Hockey som arbetsplats är något som hon känner en stor glädje över.

– Världens roligaste jobb, helt enkelt! Jag får jobba med det som jag tycker är roligt, där alla kollegor brinner för samma sak. Gör man inte det går det inte att arbeta här, slår Johanna enkelt fast.

– Jag har alltid gillat idrott, men aldrig spelat hockey själv. Min pappa var däremot intresserad och jag gick på hockeymatcher med honom ända från att jag var liten. Under de år som jag pluggade fastnade jag sen verkligen för hockeyn. Av alla sporter som jag stött på är det den som ligger mig varmast om hjärtat, fortsätter hon.

K-G: "Vi måste vara aktiva i vår kommunikation"

Som nytillträdd leveransansvarig ställs Johanna Helgesson inför såväl bekanta som nya utmaningar. Hon har även tidigare varit starkt involverad i arenaevenemanget. Nu kommer blickfånget dessutom att ligga vid försäljning av partnerskap, biljetter samt säsongskort och att säkerställa att Djurgården följer sina olika åtaganden. När hon lyfter blicken ser hon idag en klart mer utvecklad organisation jämfört med för sju år sen.

– Det har varit en riktig resa från det att jag kom in 2014. Då hade vi precis gått upp i SHL igen, och det innebar verkligen en nystart för hela klubben. Vi har verkligen vuxit som organisation sen dess, berättar Johanna som vill lyfta den administrativa sidan till ytterligare nivåer.

– Jag ser en stor utvecklingspotential kring just uppföljningen av och hur vi levererar våra olika åtaganden. Det har varit lite av en lucka i organisationen, och där hoppas jag kunna bidra till en förbättring genom bättre planering och mer genomarbetade strukturer och uppföljningar.

{!B}

På hennes meritlista hos Djurgården återfinns bland annat tjänsten som evenemangskoordinator. Då precis som framöver har och är matchdagen varit en stor drivkraft hos Johanna i hennes dagliga arbete. Varför berättar hon mer än gärna om.

– Det är häftigt att se resultatet av all planering. Redan när spelschemat kommer börjar vi att planera, se över vilka teman vi ska ha och vilka matcher som vi tror extra mycket på. Att få vara på plats och se det allt det genomföras är bara så roligt!

{!C}

Att vara Sveriges ledande idrottsförening innebär att föregå med exempel, samt att kunna associeras med en tydlig identitet. Där kommer det kommunikativa arbetet in i bilden, något som ligger på K-G:s bord. I takt med att omvärlden förändrats i en allt snabbare takt har även kravställningen på en marknadsrelaterad kommunikation ökat. Framtidens utmaningar för Djurgården ligger därför bland annat i den digitala affären, menar K-G.

– Vi går från en traditionell värld där det handlat om att sälja logotyper och skyltar, till det vi ser idag där att bygga association och stories blir allt viktigare hörnstenar. Dessutom handlar det nu om att nå ut till så många som möjligt. Det räcker inte att kommunicera med våra supportrar under 26 hemmamatcher på Hovet plus ett slutspel, förklarar K-G och tillägger;

– Vi måste vara aktiva i vår kommunikation 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.

Johanna: "Djurgården står för mycket stolthet"

Med 130 år av historia är Djurgårdens IF en institution i såväl den svenska idrotten som i Stockholms stad. Hjältar, matcher, vinster, mål och pokaler är alla en del av våra gemensamma minnen och förenar oss. Det gäller oavsett om man är supporter, utövare, partner - eller anställd. Men vad representerar egentligen Djurgården?

– Mycket stolthet. Djurgården är en anrik förening med många guld, som varit väldigt framgångsrik under många år och som fostrat många stora spelare. Jag är stolt över den resa som vi gjort under de här senaste åren, både sportsligt men också ekonomiskt, svarar Johanna.

{!D}

K-G fyller i;

– Djurgården är idag ett starkt svenskt varumärke med en stark Stockholmsförankring. Det som jag vill se nu är att vi även blir ett starkt globalt varumärke. För Djurgården Hockey är sällsynt duktiga på att exportera hockeyspelare till världens alla ligor, och det ska vi givetvis dra nytta av.

Båda verkar de i Djurgårdens färger, inom varsitt område och på varsin avdelning. Men med ett gemensamt slutmål. Tillsammans företräder K-G Stoppel och Johanna Helgesson Djurgården Hockey, och tillsammans ska de förädla Sveriges ledande idrottsförening. En för dem fullständigt unik arbetsuppgift.

– Det kan vara utmanande, för i Djurgården har man alltid ögonen på sig. Allt som vi gör granskas. Skulle jag arbeta i en annan klubb hade det inte påverkat lika många människor, varken när det går bra eller dåligt. Men Djurgården är en klubb som många gärna granskar och talar om. Och det är i slutändan vad som gör mig extra taggad och som får min tävlingsådra att pulsera, avslutar K-G.

Hannes Feldin