I år firar Škoda Auto 30 år som officiell huvudsponsor för Internationella Ishockeyförbundet – ett rekordlångt samarbete som nyligen förlängdes fram till 2027.
Škodas engagemang inom sport, och ishockey specifikt, präglar även arbetet i varumärkets lokala marknader. I år sponsrar Škoda bland annat sändningarna av världsmästerskapet i ishockey i Sveriges Television.
Utöver involveringen i elitidrotten, skänker man även genom Škoda Hockeyfonden utrustning till barn som vill prova på ishockey – ett sätt att hjälpa föreningarnas samhällsbyggande verksamhet där barn och unga skapar positiva strukturer, socialt nätverk, bättre sammanhållning och en bättre hälsa. Därför känns det naturligt att i samband med årets VM hylla de klubbar och föreningar som bygger ishockeyn från grunden, genom att skänka Škodas hockeykit från toppspelare.
– Škoda älskar hockey. Från det viktiga engagemanget på gräsrotsnivå till elitidrott på högsta nivå. Därför engagerar vi oss inom ishockeyn – både för att få fler barn att kunna snöra på sig skridskorna för första gången, och för att stötta sporten på världsnivå. Att i samband med vårt globala partnerskap med Internationella Ishockeyförbundet även få stötta våra föreningar, spelare och lag på hemmaplan, samlar all vår passion för sporten i en och samma aktivering” säger Stefan Nygren, Marknads- och produktansvarig på Škoda Sverige.
All utrustning i Škodas hockeykit kommer från CCM Hockey och innehåller arm-, ben- och axelskydd, byxor, handskar och hjälm och passar barn i åldrarna 5–9 år eller 100-135 cm långa.